Technicky vzato jsou všechny elektromobily automatické v tom smyslu, že nemusíte ručně řadit jako u běžných automobilů. Ale i tady se najdou výjimky. Většina elektromobilů má jeden rychlostní stupeň a poskytuje okamžitý, konstantní výkon.
Mezi elektromobilem a vozem s manuální převodovkou je jeden zásadní rozdíl. Elektromobily nemají převodovku ani spojku. Díky tomu je jejich ovládání mnohem jednodušší.
Zjistěte vše, co potřebujete vědět o převodovce elektromobilu, a získejte odpovědi na nejčastější otázky ohledně elektromobilů. Přemýšleli jste někdy o tom, jestli mají elektromobily zpátečku? Nebo kolik převodových stupňů mají elektromobily, pak čtěte dále.
Mají elektromobily převodovku?
Většina elektromobilů je automatických s jedním rychlostním stupněm. Elektromobil se nemůže zastavit, protože nepotřebuje řazení, a proto nemá ani spojku. Čím rychleji se elektromotor roztočí, tím rychleji automobil jede. Rychlost se ovládá jednoduše plynovým pedálem.
Elektromotor vozidla pracuje s konstantním 100% točivým momentem (výkonem) bez ohledu na otáčky. Na rozdíl od klasických motorů mají elektromotory plochou křivku točivého momentu, což znamená, že mohou poskytovat maximální točivý moment při nulových otáčkách a udržovat jej v celém provozním rozsahu.
Výsledkem je plynulá a konzistentní akcelerace bez nutnosti řazení převodových stupňů. Naproti tomu tradiční motor vyžaduje převodovku, která udržuje motor v optimálním provozním rozsahu otáček. Důvodem je to, že se točivý moment motoru mění v závislosti na otáčkách.
To také znamená, že elektromobily poskytují snadnější a příjemnější zážitek z jízdy s plynulejším a rovnoměrnějším zrychlením.
Mají elektromobily zpátečku?
Ne, tam, kde mají automobily s manuální převodovkou zpátečku, mají elektromobily „spínač zpátečky“, který vypadá podobně jako volič automatické převodovky. Nemá tedy tradiční zpátečku, ale místo ní má přepínač pro jízdu vzad. Přepínač způsobí, že elektromotor otáčí koly dozadu místo dopředu.
Dá se pořídit elektromobil s manuální převodovkou?
Ano, i když většina elektromobilů se bez převodovky obejde, najdou se i elektromobily s manuální převodovkou. Ty byly navrženy tak, aby řidičům, kteří jsou zvyklí jezdit se spojkou, usnadnily přechod na elektromobil.
V současné době jsou k dispozici dva elektromobily s manuální převodovkou, ale je možné, že v jejich stopách se vydají i další výrobci. Jedná se o modely Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo s dvoustupňovou převodovkou na zadní nápravě a Audi e-tron GT 2022 s automatizovanou dvoustupňovou manuální převodovkou na zadní nápravě.
Jak funguje pohon elektromobilu?
Převody elektromobilu přenášejí mechanickou sílu z elektromotoru na pohon kol. Díky elektromotoru nepotřebují elektromobily vícestupňové převodovky. Tradiční spalovací motory vyžadují pro dosažení optimálního výkonu různé převody, ale elektromotory poskytují stále stejný točivý moment a mohou dodávat výkon okamžitě.
Popis funkce elektromobilu ve třech jednoduchých krocích:
1. Při sešlápnutí plynového pedálu se elektřina přenáší z akumulátoru elektromobilu do motoru.
2. Elektromotor pak roztáčí „převodovku“ neboli převodovou soustavu elektromobilu.
3. Převodovka následně přenáší mechanickou sílu z motoru na kola vozu, aby mohl jet.
Mají hybridní vozy převodovku?
Hybridní automobily využívají ke svému pohonu elektromotor a spalovací motor. Většina hybridních vozidel má standardní elektromotor s jedním převodovým stupněm a spalovací motor přenáší výkon přes běžnou automatickou převodovku.
V závislosti na podmínkách zatížení přepíná provozní systém mezi zdrojem poháněným spalovacím motorem a elektromotorem s akumulátorem. Akumulátor se dobíjí prostřednictvím spalovacího motoru a rekuperačního brzdění. Kombinace výkonu spalovacího motoru a elektromotoru pomáhá zvýšit účinnost vozidla a řidiči současně poskytuje mnohem nižší spotřebu paliva.
Vyspělé hybridní pohonné ústrojí Honda e:HEV je vybaveno dvěma elektromotory – generátorem a hnacím motorem. Technologie plynule přepíná mezi třemi režimy: elektrický pohon, hybridní pohon a pohon spalovacím motorem, podle toho, který je nejúčinnější.
• V případě elektrického pohonu motor odebírá energii pouze z akumulátoru.
• V případě hybridního pohonu spalovací motor pohání motor generátoru, který pak dodává energii hnacímu elektromotoru. Přebytečný výkon spalovacího motoru lze přesměrovat zpět přes generátor a zároveň dobíjet akumulátor.
• V případě pohonu spalovacím motorem pohání kola spalovací motor.
Další informace o nabídce hybridních a elektrických vozidel společnosti Honda.
Mají elektromobily kapalinu převodovky?
Nepotřebujete sice motorový olej, ale pro zdraví vašeho elektromobilu je velmi důležitá kapalina převodovky. Kapalina převodovky přispívá k dlouhé životnosti převodovky a jejímu hladkému chodu. U elektromobilů je ještě důležitější než u běžných vozidel, protože na převodovky elektromobilů jsou kladeny vyšší nároky.
Proč nemají elektromobily spojku?
Většina elektromobilů pracuje automaticky, takže nepotřebují spojku. Elektromobily mohou dosahovat vyšších otáček než běžná auta, takže jim stačí jeden převodový stupeň. Elektromotor může dosáhnout 20 000 otáček za minutu oproti 4 000–6 000 otáčkám běžného vozidla.